פוביטיצה – עוגת שמרים מיוחדת

POVITICA

POVITICA

עוגת שמרים מסורתית ומיוחדת
מזרח אירופאית

POVITICA

עוגת שמרים מיוחדת לא רק בטעם, אלא בעיקר בדרך ההכנה שלה.
בחודש האחרון המילה POVITICA ("פוביטיצה") נהפכה למילה מאד ידועה, לפחות לקהילת הבלוגרים בחו"ל.
לאחר שהעוגה היתה האתגר החודשי של חודש אוקטובר לקבוצת ה DaringBakers , אי אפשר היה שלא להיתקל בעוגה הזאת, ולהיסחף יחד עם כולם בהכנה שלה.
אז אם לא שמעתם את המילה עד עכשיו – אז הנה אתם עומדים להכיר את עוגת השמרים המסורתית אותה נהוג לאכול בתקופה הזאת של השנה במזרח אירופה.
POVITICA = PO-VA-TEET-CA
אתגר לא פחות קשה ללמוד איך בכלל מבטאים את המילה המוזרה הזאת.

האחראית לאתגר הזה היא בלוגרית בשם JENNI שגם נתנה את המתכון, וגם הסבירה את דרך ההכנה של העוגה.
הרעיון בעוגת השמרים הזאת היא רידוד הבצק דק ככל האפשר, מריחת המילוי, גלגול לרולדה ארוכה מאד, ואז הנחת הרולדה בתבנית – לא גדולה – בצורה מיוחדת. היות ויוצרים רולדה ארוכה, כורכים חלק ממנה במעין "קומה שניה" וזה יוצר את המראה המיוחד כאשר פורסים את העוגה – כמו 3 רולדות מחוברות אחת לשניה
היום מכינים את העוגה בעזרת מכונה מיוחד שמותחת את הבצק עד שהוא נעשה דק מאד (!!) – כמעט עד שקיפות – ואז מתקבלות רולדות צפופות בשכבות דקות מאד.
טוב – את זה אפשר לעשות בעזרת מכונה, אבל כאשר עושים את זה ידנית העוגה ניראית הרבה יותר ביתית, עם פחות שכבות של גלגול. אבל עדיין עוגה נחמדה ומיוחדת במראה, וגם טעימה מאד!

POVITICA

 

מרכיבים

לרולדה אחת:

  • תבנית 23X13 (9X5 אינץ) – ראו הערה למטה
  • משומנת היטב 

להתססת השמרים

  • ½ כפית סוכר
  • ¼ כפית קמח
  • 2 כפות מים חמימים
  • ½1 כפיות שמרים יבשים

לבצק

  • 120 מ"ל (½ כוס) חלב
  • 3 כפות סוכר
  • 3/4 כפית מלח
  • 1 ביצה גדולה טרופה
  • 1 כף חמאה (15 גר)
  • 280 גר (2 כוסות) כוסות קמח
  • 1 כף גדושה (20 גר) חמאה מומסת למריחה על הרולדה.

למילוי

  • 3/4 1 כוסות שקדים/אגוזים טחונים 
  • 60 מ"ל (¼ כוס) כוס חלב
  • 60 גר חמאה (¼ כוס)
  • 1 חלמון טרוף (החלבון לציפוי)
  • ½ כפית תמצית וניל
  • 100 גר (½ כוס) סוכר
  • ¼ כפית אבקת קקאו
  • ¼ כפית קינמון 

לציפוי

  • 1 חלבון טרוף עם כפית מים
  • 1 כפית חמאה מומסת

 

אופן ההכנה

התססת השמרים: מערבבים בקערה קטנה את המרכיבים, מכסים בניילון נצמד ומניחים לתסיסה של כ 5 דקות.

הכנת הבצק : מחממים את החלב עד כמעט רתיחה, מכניסים פנימה את החמאה ובוחשים להמסה. מניחים מעט לצינון. 
מערבבים במיקסר (אפשר להכין גם ידנית, ללא מיקסר), את עיסת השמרים עם החלב, הסוכר, הביצה וכוס אחת של קמח. מתחילים ללוש ולאחר שהכל מתערבב, מתחילים להוסיף בהדרגה את הכוס השניה של הקמח. מוסיפים את המלח ולשים עד לקבלת כדור בצק רך מאד. (אם יש צורך אפשר להוסיף עוד כף קמח או שתיים). מעבירים לקערה משומנת מעט, מכסים ומניחים לתפיחה עד הכפלת הנפח.

הכנת הציפוי: מערבבים בקערה גדולה את האגוזים/שקדים הטחונים עם הסוכר, הקינמון והקקאו. בקערה קטנה/כוס מחממים את החלב והחמאה עד שהכל נמס. שופכים מעל התערובת, מוסיפים את החלמון הטרוף ומערבבים לעיסה אחידה.

הכנת הרולדה: פורסים על משטח העבודה מגבת גדולה נקייה ומפזרים עליה 2 כפות קמח בצורה אחידה. חשוב שהמשטח בצורה כזאת ימנע את הדבקות הבצק. (אפשר לשפשף את הקמח לתוך המגבת). אפשר גם נייר אפייה במקום מגבת -*** כמו שאני עשיתי.
מוציאים את הבצק מהקערה ולשים בעדינות להוצאת האוויר. מרדדים על המשטח המקומח לעלה בגודל של כ 33X23 ס"מ.  מורחים אותו בכף (כף גדושה) חמאה מומסת.
ממשיכים למתוח את הבצק – עם הידיים או עם המערוך – מהאמצע לצדדים, עד שהוא דק מאד וכמעט שקוף (שאפשר יהיה לראות את צבע המגבת/נייר או הדוגמא שלה או כותרת של עיתון אם הוא מתחתיו). חשוב להרים את הבצק מדי פעם כדי לוודא שהוא לא נדבק(!) – ולפזר מעט קמח על המשטח אבל להשתדל כמה שפחות. 
≈   לא להפוך את הבצק לצד שני, אלא להרים את השוליים. 
מפזרים בעזרת כפית את המילוי, ועם מרית משטחים באופן אחיד. כדאי להרטיב את המרית במים חמים כל פעם כדי להקל על המריחה. משאירים שוליים מכל צד של כ 1.5 ס"מ ללא מילוי. לאחר שהמילוי מרוח בצורה אחידה ככל שאפשר, מגלגלים לכרובית הדוקה – מגלגלים את הצלע הארוכה של הבצק. מתקבלת כרוכית ארוכה. נעזרים במגבת/נייר אםייה לגלגול הכרוכית. מעבירים את הכרוכית לתבנית משומנת ומניחים בהתחלה בצורת האות U, קצה אחד מניחים באמצע, ואת השני כורכים מעל כמו קומה שניה. 
זה מסובך קצת להסביר איך מניחים את הכרוכית – והכי טוב זה פשוט להסתבל בבלוג של JENNI 
מניחים לתפיחה נוספת – תפיחה של 15 דקות. אבל אם מעדיפים מאפה פחות דחוס – מניחים לתפיחה של כשעה. 
≈   אני התפחתי כחצי שעה – וזה היה מצויין. 
מחממים תנור ל 175 מעלות. אופים 15 דקות (מדף אמצעי) ואז מורידים את הטמפרטורה ל 150 מעלות ואופים עוד 45 דקות. מוציאים מהתנור ומורחים מיד בחמאה מומסת. מניחים לצינון בתוך התבנית ל 30 דקות לפני שמוציאים. מקררים ורק אחר כך פורסים. כדאי להפוך את הפוביטיצה על המשטח ואז לפרוס כמו פרוסות לחם (בצורה כזאת היא פחות תתפרק).

 POVITICA

 

 ≈   לפי ג'ני – הפוביטיצה נשמרת טריה במשך שבוע בטמפרטורת החדר. במקרר – למשך שבועיים. בהקפאה – 3 חודשים, עטופה בנייר אפייה (ווקס), ומעליו שיכבת נייר אלומניום. 
לא בדקתי את עניין שמירת העוגה בחוץ, וגם לא בהקפאה. אבל בכוונה הכנתי עוגה אחת נוספת אותה לא נתתי לאכול אלא פרוסה או שתיים בכל יום, כדי שאוכל לבדוק איך היא נשמרת במקרר. אז שבוע לפחות היא נשמרת טרייה במקרר, יותר מדי אני לא יודעת כי כבר לא נשאר. עוגת שמרים שנשארת טרייה למשך שבוע – זה בהחלט לא שיגרתי!

≈   תבנית 23X13 ס"מ (9X13 אינץ) היא תבנית סטדרטית בארה"ב ללחם ולפאונד קייק. פה בארץ הגודל הזה לא נפוץ, אבל אפשר להשיג תבניות כאלה בחנויות שמתמחות לאפייה – לפחות בחלקן. 
האמת שקניתי תבנית כזאת (אבל לא הספקתי להטביל אותה), אז לקחתי שתי תבנית אינגליש קייק חד פעמיות קטנות באורך של 25 ס"מ. חתכתי דופן ארוכה אחת מכל תבנית, וחיברתי אותן ביחד בעזרת שדכן סיכות. התקבלה תבנית מתאימה בדיוק. רק בשביל זה היה שווה לעשות, כי אני בטוחה שאמא שלי חייכה בשביעות רצון למעלה.

≈    אני לא אוהבת לרדד על משטח מקומח, כך שזה לבד היה אתגר בשבילי. אני עדיין גם לא בטוחה אם לא יהיה יותר קל לרדד את הבצק לעובי דק מאד על משטח משומן במקום מקומח. אני חושבת שפעם הבאה אני אנסה ואז אדע להחליט

 

POVITICA

 
POVITICA

 

וזאת הפינה שלכם:
הגולשת מורן שהם לא רק הכינה והתלהבה (תגובה שלה נמצאת בתגובות פה ברשומה). 
אלא גם שלחה לי תמונה. מקסים מקסים מקסים!!

 

POVITICA

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Share on Facebook0Tweet about this on Twitter0Google+0Pin on Pinterest0
get( 'sharing_this_post_with' ) ) : ?>

35 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים.


אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.